O SZKOLENIU
Prawo transportowe dla logistyków i spedytorów, to szkolenie, które w bardzo praktyczny i przystępny sposób dostarcza wiedzy o aktualnym stanie regulacji prawnych dotyczących organizacji transportu krajowego i międzynarodowego.
Współcześnie na rynku wygrywa się dysponując lepszymi łańcuchami dostaw. „Krwioobiegiem” łańcucha dostaw jest transport. Żadna firma nie może egzystować bez „krwioobiegu” jakim jest ten system. Ze względu na elementy organizacyjne i kosztowe większość organizacji zrezygnowało z własnego transportu.
Kto obecnie zarządza transportem? To szereg pracowników działu spedycji którzy muszą skoordynować potrzeby Klienta i Przewoźnika i to w taki sposób, aby sieć tętnic i żył była zawsze pełna. Ale zabezpieczona przed ryzykiem (ubezpieczona). Dzięki temu budowana jest przewaga konkurencyjna Klienta, ale co najważniejsze z zachowaniem efektywności i rentowności firmy transportowej i przewoźników.
Obecne systemy to nie tylko transport, ale również procesy dodatkowe i nie mówimy o przewoźniku, ale o części działań operatora logistycznego 3PL czy wręcz 4PL. W transporcie również trzeba uwzględniać prawo międzynarodowe jak: Konwekcja CMR, zasady Incoterms 2020. Elementy te powinny być koordynowane właściwymi umowami opartymi o przepisy i regulacje prawa transportowego.
Czas trwania szkolenia
2 dni (po 6h)
CELE SZKOLENIA
BIORĄC UDZIAŁ W SZKOLENIU „PRAWO TRANSPORTOWE DLA LOGISTYKÓW I SPEDYTORÓW”:
- Dowiesz się i określisz jakie jest miejsce i rola transportu w systemach logistycznych, szczególnie w logistycznym łańcuchu dostaw.
- Poznasz regulacje prawne związane z organizacją i realizacją transportu – Prawo Przewozowe i Polskie Ogólne Warunki Spedycyjne (OPWS 2010).
- Zdobędziesz wiedzę na temat przepisów międzynarodowych regulujących transport – CMR i Incoterms 2020.
- Nauczysz się optymalizować ryzyko przy pomocy ubezpieczeń transportowych.
- Zapoznasz się z najlepszymi praktykami (best practices) w zawieraniu i realizowaniu umów transportowych.
GRUPA DOCELOWA SZKOLENIA PRAWO TRANSPORTOWE DLA LOGISTYKÓW I SPEDYTORÓW
- Managerom i specjalistom odpowiedzialnym organizację transportu w przedsiębiorstwach.
- Managerom i specjalistom ds. logistyki.
- Managerom i spedytorom firm transportowych i operatorów logistycznych.
PROGRAM SZKOLENIA
1. LOGISTYKA W ORGANIZACJI
- Organizacja a potrzeby transportowe – model biznesowy operacji transportowych w firmach rola transportu i Klienta
- Symbioza przepływów produktu, informacji i finansów w organizacji elementem umów logistycznych
- Kontrola i controlling transportu w łańcuchu logistycznym – metodą do zdefiniowania potrzeb
2. REGULACJE PRAWNE W UMOWACH LOGISTYCZNYCH
2.1 PRAWO PRZEWOZOWE I POLSKIE OGÓLNE WARUNKI SPEDYCYJNE (OPWS 2010) JAKO PODSTAWOWE ELEMENTY W PRZEWOZACH KRAJOWYCH
- Zakres stosowania
- Pojęcie osoby uprawnionej
- Podstawowe czynności, prawa i obowiązki: nadawcy, przewoźnika i odbiorcy ładunku
- Relacje przewoźnika i spedytora z osobą uprawnioną (załadowca)
- Niezbędna dokumentacja przy usłudze przewozowej
2.2 PODSTAWOWE PRZEPISY MIĘDZYNARODOWE REGULUJĄCE TRANSPORT DROGOWY
- Konwencja CMR – zakres zastosowania, odpowiedzialność
- Incoterms 2020 (podział kosztów, odpowiedzialności i ryzyka, błędne stosowanie i błędne interpretacje Incoterms)
2.3 PRAWO A REALIZACJA UZGODNIEŃ – SPEDYTOR, KIEROWCA
- Obowiązki sprzedającego usługę transportu i kupującego tę usługę
- Odpowiedzialność przewoźnika, spedycji załadowcy a przewoźnika
- Obowiązek kierowcy (przewoźnika) – załadunki, rozładunki zabezpieczenie produktu (pasy, sztaple, nacisk na oś)
- Zobowiązania umowne a czas pracy kierowcy
3. UBEZPIECZENIE JAKO OPTYMALIZACJA RYZYKA W UMOWACH LOGISTYCZNYCH
- Proces reklamacji w Umowie przewozu i umowie spedycji – podstawowe różnice i różna odpowiedzialność stron
- Ustawa Prawo przewozowe – transport krajowy zakres stosowania reklamacji
- Konwencja CMR w transporcie międzynarodowym zakres stosowania w zakresie reklamacji
- Zasady Incoterms 2020 a odpowiedzialność za powstałe szkody
- Przesłanki odpowiedzialności i zwalniania przewoźnika z odpowiedzialności za szkody przy realizacji transportu towarów
- Odpowiedzialność przewoźnika w obsłudze około przewozowej – dokumentacja, zwrot palet itp.
- Prawidłowy tryb zgłaszania reklamacji i rozstrzygania sporów
- Ubezpieczenia: OC Przewoźnika i CARGO – jak je rozumieć i prawidłowo egzekwować odszkodowania od zakładów ubezpieczeń
3.1. UBEZPIECZENIE W TRANSPORCIE MIĘDZYNARODOWYM
- Wartość ubezpieczenia
- Suma ubezpieczenia
- Franszyza integralna
- Franszyza redukcyjna
- Udział własny
4. CZY NALEŻY BAĆ SIĘ ZMIAN? – OCENA WSPÓŁPRACY I NAJLEPSZE PRAKTYKI
- Praktyczna weryfikacja współpracy Przewoźnika z Klientem
- Najczęściej popełniane błędy w transporcie po stronie przewoźnika i załadowcy
- Kiedy umowa jest niekorzystna dla którejś ze stron?
Nienależyte wykonanie umowy najczęściej konsekwencja postępowania obu kontrahentów – kontroling współpracy - Decyzja o rozwiązaniu umowy i zasady jej wygaszania
- Rozwiązania alternatywne – dywersyfikacja działań