SZKOLENIE I EGZAMIN Z WIEDZY TEORETYCZNEJ ORAZ
SZKOLENIE I EGZAMIN PRAKTYCZNY DLA PILOTA BEZZAŁOGOWEGO STATKU POWIETRZNEGO W ODNIESIENIU DO NSTS-02.
Program szkolenia określają WYTYCZNE NR 16 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-02 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR) o masie startowej mniejszej niż 25 kg.
Szkolenie z wiedzy teoretycznej
1) Szkolenie z wiedzy teoretycznej trwa 12 godzin
2) Szkolenie teoretyczne może zostać przeprowadzone metodą:
- a) stacjonarną,
- b) on-line, lub
- c) e-learningową.
3) Szczegółowy zakres szkolenia obejmuje:
I) Przepisy lotnicze:
- Wprowadzenie do EASA i systemu lotniczego:
-podstawowe informacje o EASA,
-unifikacja przepisów lotniczych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych na terenie Unii Europejskiej.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzeci chora z rozporządzenie 2019/947:
-ich zastosowanie w państwach członkowskich UE,
-podkategorie w kategorii „otwartej” i powiązane klasy bezzałogowych systemów powietrznych C0-C4,
-rejestracja operatorów bezzałogowych statków powietrznych,
-obowiązki operatora bezzałogowych statków powietrznych,
-obowiązki pilota,
-incydent -zgłoszenie wypadku; Centralna Baza Zgłoszeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze i akty wykonawcze do niej w zakresie bezzałogowych statków powietrznych.
- System teleinformatyczny dla operacji bezzałogowych, wskazany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
- Wprowadzenie do kategorii „szczególnej”.
- Instrukcja Operacyjna.
- Ocena ryzyka, koncepcja operacji CONOPS, wprowadzenie do metodologii SORA (Specific Operations Risk Assessment).
- Przegląd standardowych scenariuszy (STS) i predefiniowanych ocen ryzyka (PDRA).
II) Ograniczenia możliwości człowieka:
- Wpływ środków psychoaktywnych, alkoholu oraz przypadki, gdy pilot jest niezdolny do wykonywania swoich zadań z powodu urazu, zmęczenia, zażywania lekarstw, choroby lub z innych przyczyn.
- Ludzka percepcja:
-czynniki wpływające na operacje VLOS,
-odległość przeszkód i odległość między bezzałogowymi statkami powietrznymi a przeszkodami,
-ocena prędkości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
-ocena wysokości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
-świadomość sytuacyjna,
-operacje nocne,
-zmęczenie,
-czas trwania lotu w godzinach pracy,
-rytmy okołodobowe,
-presja czasu,
-stres w pracy,
-naciski związane z realizacją zadań komercyjnych,
-uwaga,
-eliminowanie czynników rozpraszających,
-techniki skanowania przestrzeni powietrznej,
-stan zdrowia (środki ostrożności dotyczące zdrowia, alkohol, narkotyki, leki itp.),
-czynniki środowiskowe, takie jak zmiana widzenia z orientacji na słońce.
III) Procedury operacyjne:
- Przed lotem:
-ocena obszaru operacji i otoczenia, w tym terenu i potencjalnych przeszkód i zagrożeń dla utrzymania operacji VLOS, potencjalnego przelotu nad ludźmi oraz potencjalnego przelotu nad infrastrukturą krytyczną,
-źródła zakłóceń pracy systemu bezzałogowego statku powietrznego i ich identyfikacja,-weryfikacja stref geograficznych, lotniczych,
-klasyfikacja przestrzeni powietrznej,
-procedury rezerwacji przestrzeni powietrznej,
-zbiory informacji lotniczych,
-NOTAM-y,
-planowanie misji, względy przestrzeni powietrznej i ocena ryzyka w miejscu operacji:
-środki mające na celu przestrzeganie ograniczeń i warunków mających zastosowanie do objętości operacyjnej i bufora ryzyka ziemi dla planowanej operacji,
-korzystanie z obserwatorów,
-określenie bezpiecznego obszaru, w którym pilot może wykonać lot ćwiczebny,
-warunki środowiskowe i pogodowe (np. czynniki, które mogą wpływać na działanie systemu bezzałogowego statku powietrznego, takie jak zakłócenia elektromagnetyczne, wiatr, temperatura itp.);
metody uzyskiwania prognoz pogody,
-sprawdzenie stanu bezzałogowego statku powietrznego.
- W locie:
-procedury normalne,-procedury na wypadek sytuacji awaryjnych (np. w przypadku utraty łączności).
- Po locie:
-kontrola po locie,
-rejestrowanie szczegółów lotu.
-korzystanie z obserwatorów,
-określenie bezpiecznego obszaru, w którym pilot może wykonać lot ćwiczebny,-warunki środowiskowe i pogodowe (np. czynniki, które mogą wpływać na działanie systemu bezzałogowego statku powietrznego, takie jak zakłócenia elektromagnetyczne, wiatr, temperatura itp.); metody uzyskiwania prognoz pogody,
-sprawdzenie stanu bezzałogowego statku powietrznego.
- W locie:
-procedury normalne,-procedury na wypadek sytuacji awaryjnych(np. w przypadku utraty łączności).
- Po locie:
-kontrola po locie,
-rejestrowanie szczegółów lotu.
IV) Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu:
- Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego:
-zaawansowane umiejętności lotnicze,
-manewry i procedury awaryjne.
- Dziennik pokładowy i związana z nim dokumentacja.
- Dobre praktyki sterowania bezzałogowymi statkami powietrznymi.
- Ogólne informacje o nietypowych warunkach (np. przeciągnięcia, obroty, ograniczenia dla pionowych zmian wysokości, autorotacja, pierścienie wirowe).
- Podejmowanie decyzji w locie.
- Bezpieczeństwo lotnicze:
-lekkomyślne zachowanie, środki ostrożności przy operacjach przy użyciu bezzałogowych statków powietrznych i podstawowe wymagania dotyczące towarów niebezpiecznych,
-rozpoczynanie lub zatrzymywanie operacji z uwzględnieniem czynników środowiskowych, warunków i ograniczeń bezzałogowych statków powietrznych, ograniczeń pilota i czynnika ludzkiego,-w zakresie operacji w zasięgu widoczności wzrokowej(VLOS):
-zachowywanie bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, zwierząt lub osób,
-udział obserwatora,
-identyfikacja zgromadzeń osób,
-zasady postępowania na wypadek, napotkania innego ruchu lotniczego,
-przestrzeganie ograniczenia wysokości,
-w przypadku korzystania z obserwatora bezzałogowego statku powietrznego
-obowiązki i komunikacja między obserwatorem bezzałogowego statku powietrznego a pilotem,
-raportowanie zdarzeń lotniczych.
- Ograniczenia przestrzeni powietrznej:
-uzyskiwanie i obserwowanie aktualnych informacji o wszelkich ograniczeniach lub warunkach lotów publikowanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 15 rozporządzenia nr 2019/947
V) Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych:
- Podstawowe zasady lotu.
- Wpływ warunków środowiskowych na działanie bezzałogowego statku powietrznego.
- Zasady zdalnego kierowania bezzałogowego statku powietrznego:
-przegląd,
-częstotliwości i widma łączy danych,
-automatyczne tryby lotu, sterowanie ręczne.
- Zapoznanie się z informacjami zawartymi w instrukcji użytkownika bezzałogowego statku powietrznego, w szczególności w zakresie:
– przeglądu głównych elementów bezzałogowego statku powietrznego,-ograniczeń(np. masa, prędkość, środowisko, czas pracy akumulatora i itp.),
-kontrolowania bezzałogowego statku powietrznego we wszystkich fazach lotu(np. start, zawis w powietrzu, w stosownych przypadkach, podstawowe manewry w locie i lądowanie),
-czynników wpływających na bezpieczeństwo lotu,
-ustawiania parametrów procedur Fail-Safe,
-ustalania maksymalnej wysokości,-procedur implementacji i aktualizacji danych o strefach geograficznych do systemu świadomości przestrzennej,
-procedur wczytywania numeru rejestracyjnego operatora bezzałogowego statku powietrznego do systemu bezpośredniej zdalnej identyfikacji,
-bezpieczeństwa:
A. instrukcje dotyczące zabezpieczenia ładunku/obciążenia,
B. środki ostrożności, aby uniknąć obrażeń od wirników i ostrych krawędzi,
C. bezpieczne obchodzenie się z akumulatorami,
-instrukcji konserwacji i utrzymania bezzałogowego statku powietrznego w należytym stanie technicznym.
- Utrata sygnału i protokoły awarii systemu -zrozumienie stanu i planowanie zaprogramowanych reakcji, takich jak powrót do domu, zawis (loiter), natychmiastowe lądowanie.
- Systemy awaryjnego zakończenia lotu.
- Tryby sterowania lotem.
VI) Meteorologia:
- Wpływ pogody na bezzałogowe statki powietrzne:
-wiatr (np. warunki miejskie, turbulencje, rotory),
-temperatura,
-widzialność,
-gęstość powietrza.
- Pozyskiwanie i analiza prognoz pogody.
- Uzyskiwanie i interpretacja zaawansowanych informacji o pogodzie:-zasoby informacyjne dotyczące pogody,
-raporty,
-prognozy i konwencje meteorologiczne właściwe dla typowych operacji lotniczych przy użyciu bezzałogowego statku powietrznego,
-lokalne oceny pogody,
-wykresy niskiego poziomu,
-METAR, SPECI, TAF.
VII) Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie:
- Typowa obwiednia operacyjna wiropłatu, płatowca i hybrydowego.
- Masa, wyważenie oraz środek ciężkości (CG):-zmiana wyważenia w zależności od miejsca i sposobu montażu ładunków,
-stabilność lotu przy różnym rodzaju obciążeń,
-wpływ konstrukcji i typu bezzałogowego statku powietrznego na położenie środka ciężkości.
- Zabezpieczenie ładunku.
- Akumulatory:-zapobieganie potencjalnym niebezpiecznym warunkom,
-rodzaje akumulatorów stosowanych w bezzałogowych statkach powietrznych (np. Li-Pol, Li-Ion),
-terminologia używana w odniesieniu do baterii (np. efekt pamięci, pojemność, współczynnik c),
-wiedza, jak działa bateria (np. ładowanie, użytkowanie, niebezpieczeństwo, przechowywanie).
VIII) Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi:
- Funkcje trybu niskiej prędkości.
- Ocena odległości od osób.
- Zasada 1:1.
- Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności:
-w jaki sposób przeprowadzić ocenę obecności niezaangażowanej osoby w obszarze, nad którym prowadzona jest operacja,
-informowanie zaangażowanych osób,
-informowanie niezaangażowanych osób,
-zabezpieczenie miejsca startu i lądowania.
Egzaminy z wiedzy teoretycznej
1) Egzamin, o którym mowa w sekcji UAS.NSTS-02.060 pkt 2ppkt 2 załącznika do rozporządzenia nr 2019/947, obejmuje co najmniej 80 pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko, dotyczących, w odpowiednich proporcjach, następujących dziedzin:
a)przepisy lotnicze,
b)ograniczenia możliwości człowieka,
c)procedury operacyjne,
d)techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu,
e)ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych,
f)meteorologia,
g)osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego wlocie, oraz
h)techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi.
2) Uzyskanie przez ucznia-pilota bezzałogowego statku powietrznego co najmniej 75% całkowitej liczby punktów jest równoznaczne ze zdaniem przez niego egzaminu z wiedzy teoretycznej.
Szkolenie praktyczne i ocena umiejętności praktycznych
1) Szkolenie praktyczne trwa nie 8 godziny zegarowych, z czego 7 godziny zegarowych to czas lotu, a 1 godzina zegarowa to szkolenie naziemne z obsługi i funkcji systemu bezzałogowego statku powietrznego.
2) Jeżeli osoba ubiegająca się o uprawnienia NSTS-02, posiada już uprawnienia NSTS-01 lub wyższe, czas zajęć praktycznych w locie, może zostać skrócony o 3 godziny zegarowe.
2) Szkolenie praktyczne może być prowadzone naprzemiennie ze szkoleniem teoretycznym.
3) Podczas szkolenia praktycznego jedna osoba szkoląca może szkolić jednocześnie tylko jednego kursanta.
5) Co najmniej 4 godziny szkolenia praktycznego w locie, przeprowadza się na bezzałogowym statku powietrznym, którego masa przekracza 4kg.
4) Jeżeli szkolenie odbywa się przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego, który różni się funkcjami i możliwościami od systemu, który będzie eksploatowany docelowo przez operatora –kandydata na kompetencje pilota do realizacji właściwego scenariusza, wówczas jest on zobowiązany do odbycia doszkolenia produktowego, we własnym zakresie.
5) W trakcie szkolenia praktycznego w pełni wykorzystuje się możliwości scenariusza i funkcje systemu bezzałogowego statku powietrznego, uwzględniając:
a)możliwość lotu manualnego
b)możliwość i tryby lotu automatycznego
d)możliwość lotu bez włączonych systemów stabilizacji (jeśli posiada),
f)możliwość lotu w oparciu o widok z pierwszej osoby FPV
7) Szkolenie z zakresu umiejętności praktycznych i ocena umiejętności praktycznych na potrzeby operacji wykonywanych w ramach niniejszego scenariusza standardowego obejmują co najmniej następujące tematy i obszary:
(a) Czynności przed lotem
i. Planowanie operacji, względy dotyczące przestrzeni powietrznej
i ocena ryzyka na miejscu operacji. Kwestie,
które należy uwzględnić:
· (A) określenie celów planowanej operacji
· (B) upewnienie się, że określona przestrzeń operacyjna i odpowiednie bufory (np. bufor ryzyka naziemnego) są odpowiednie do planowanej operacji
· (C) wykrywanie przeszkód występujących w granicach przestrzeni operacyjnej, które mogłyby utrudnić planowaną operację
· (D) ustalenie, czy topografia lub przeszkody w granicach przestrzeni operacyjnej mogą mieć wpływ na prędkość lub kierunek wiatru
· (E) wybór odpowiednich danych dotyczących informacji o przestrzeni powietrznej (w tym danych dotyczących stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych), które mogą mieć wpływ na planowaną operację
· (F) upewnienie się, że system bezzałogowego statku powietrznego jest odpowiedni do planowanej operacji
· (G) upewnienie się, że wybrane obciążenie użytkowe jest kompatybilne z systemem bezzałogowego statku powietrznego używanym na potrzeby operacji
· (H) wprowadzenie niezbędnych środków w celu zapewnienia zgodności z ograniczeniami i warunkami mającymi zastosowanie do przestrzeni operacyjnej i bufora ryzyka naziemnego w odniesieniu do planowanej operacji zgodnie z procedurami zawartymi w instrukcji operacyjnej dla danego scenariusza
· (I) wprowadzenie niezbędnych procedur umożliwiających wykonywanie operacji w przestrzeni powietrznej kontrolowanej, w tym protokołu komunikacji ze służbą kontroli ruchu lotniczego, oraz uzyskanie zezwolenia i, w razie konieczności, instrukcji
· (J) potwierdzenie, że wszystkie dokumenty niezbędne do wykonania planowanej operacji znajdują się na miejscu operacji; oraz
· (K) poinformowanie wszystkich uczestników o planowanej operacji
ii. Przegląd przedstartowy i konfiguracja systemu bezzałogowego statku powietrznego (w tym tryby lotu i zagrożenia związane ze źródłami energii).
Kwestie, które należy uwzględnić:
· (A) ocena ogólnego stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego
· (B) zapewnienie właściwego zabezpieczenia wszystkich demontowalnych części systemu bezzałogowego statku powietrznego
· (C) upewnienie się, że konfiguracje oprogramowania systemu bezzałogowego statku powietrznego są kompatybilne
· (D) kalibracja instrumentów w systemie bezzałogowego statku powietrznego
· (E) identyfikacja wszelkich mankamentów, które mogą zagrozić planowanej operacji
· (F) upewnienie się, że poziom naładowania baterii jest wystarczający do wykonania planowanej operacji
· (G) upewnienie się, że zamontowany w systemie bezzałogowego statku powietrznego układ umożliwiający zakończenie lotu i jego system aktywacji są sprawne
· (H) sprawdzenie prawidłowego funkcjonowania łącza do celów kierowania i kontroli
· (I) aktywacja funkcji świadomości przestrzennej i wgranie informacji do tego systemu (jeśli funkcja świadomości przestrzennej jest dostępna); oraz
· (J) skonfigurowanie systemów ograniczających wysokość i prędkość lotu (jeżeli są dostępne)
iii. Znajomość podstawowych czynności, które należy podjąć w przypadku sytuacji awaryjnej, w tym w przypadku problemów z systemem bezzałogowego statku powietrznego, lub w przypadku wystąpienia w trakcie lotu zagrożenia kolizją w powietrzu.
(b) Procedury w trakcie lotu
i. Prowadzenie skutecznej obserwacji i utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) w
każdym momencie, co obejmuje: posiadanie w każdym momencie orientacji sytuacyjnej w odniesieniu do danej lokalizacji pod względem przestrzeni operacyjnej i pod kątem obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej, przeszkód, ukształtowania terenu oraz osób.
ii. Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach reprezentatywnych dla danego NSTS (w tym lot w trybie manualnym/bez wsparcia globalnego systemu nawigacji satelitarnej lub w trybie równoważnym, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny jest w niego wyposażony).
Wykonuje się co najmniej następujące manewry w różnych orientacjach bezzałogowego statku powietrznego względem pilota:
· (A) zawis w miejscu (tylko w przypadku wiropłatów i VTOL)
· (B) przejście z zawisu do lotu do przodu (tylko w
przypadku wiropłatów i VTOL)
· (C) wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego
· (D) zakręty w locie poziomym
· (E) kontrola prędkości w locie poziomym
· (F) czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego; oraz
· (G) manewry omijania w celu uniknięcia kolizji
iii. Monitorowanie w czasie rzeczywistym stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego i dotyczących go ograniczeń w zakresie maksymalnego czasu lotu.
Lot w warunkach odbiegających od normy:
· (A) zarządzanie częściowym lub całkowitym brakiem mocy w układzie napędowym bezzałogowego statku powietrznego przy zapewnieniu bezpieczeństwa osób na ziemi
· (B) zarządzanie ścieżką lotu bezzałogowego statku powietrznego w sytuacjach odbiegających od normy
· (C) zarządzanie sytuacją, w której dojdzie do uszkodzenia urządzenia pozycjonującego zainstalowanego w bezzałogowym statku powietrznym
· (D) zarządzanie sytuacją wtargnięcia osoby w granice przestrzeni operacyjnej lub w kontrolowany obszar naziemny oraz zastosowanie odpowiednich środków w celu zachowania bezpieczeństwa
· (E) reagowanie na sytuacje, w których bezzałogowy statek powietrzny może przekroczyć granicę przestrzeni lotu (procedury bezpieczeństwa) oraz granice przestrzeni operacyjnej (procedury awaryjne), które określono w trakcie przygotowań do lotu, oraz podejmowanie odpowiednich działań naprawczych
· (F) zarządzanie sytuacją, w której statek powietrzny zbliża się do granicy przestrzeni operacyjnej; oraz
· (G) wykazanie umiejętności stosowania metody odzyskania kontroli po celowej (symulowanej) utracie łącza do celów kierowania i kontroli
(c) Czynności po zakończeniu lotu
i. Wyłączenie i zabezpieczenie systemu bezzałogowego statku powietrznego.
ii. Kontrola po zakończeniu lotu i zarejestrowanie wszelkich istotnych danych
dotyczących ogólnego stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego (jego
układów, komponentów i źródeł zasilania) oraz zmęczenia załogi.
iii. Przeprowadzenie odprawy na temat wykonanej operacji.
Egzamin wewnętrzny
Egzamin wewnętrzny polega na ocenie przez Instruktora, wiedzy teoretycznej oraz operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego wykonanej przez kursanta. Ocenia podlegają wszystkie wymienione wyżej umiejętności.
Po zaliczonym egzaminie wewnętrznym, Ośrodek Szkolenia EDURISE wystawia potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego NSTS-02, a następnie wysyła dokumenty do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Na podstawie przesłanych do ULC dokumentów, pilot drona (kursant) ma aktualizowany profil pilota w systemie www.drony.ulc.gov.pl i aktywowane uprawnienie NSTS-02.
Źródło: Dz.U. ULC z dnia 30.12.2020 Poz.70